And they all pretend they're orphans and their memory's like a train You can see it getting smaller as it pulls away And the things you can't remember tell the things you can't forget That history puts a saint in every dream

torsdag, mars 16, 2006

farvel, gunnar


Hvis noen hadde boka "Farvel, Rune" som barn, kombinert med et nært forhold til bamser som sjelfylte skapninger, skjønner de den følelsen vi satt med i går kveld.
Vi flytter. Det innebærer endel kasting, og jeg har vært streng. I går gikk det flere sekker på dynga. Det inkluderte to godt brukte hundetepper, samt Smillas gode venne Gunnar, en ganske diger bamse fra IKEA. Han har gjennomgått litt av hvert, kan jeg love. Såpass mye at de store riftene han hadde i halsen gjorde at alt fyllet kom ut av ham. (Fylla har altså skylla, i dette tilfellet). Så jeg stappet ham i en sekk og så en annen vei. Da vi kastet ham ned i avgrunnen i går, åpnet sekken seg, og Gunnar spratt ut og kikket opp på oss langt der nede fra. Vi kjørte så fort vi kunne hjem med dårlig samvittighet og klump i halsen. Jeg husker jeg lo godt av de voksne som ikke trodde bamser var levende. Plutselig var jeg en av dem sjøl, og det var ingen god følelse.

Lurer på om han ligger der ennå. Og det var så kaldt ute i natt.

13 Kommentarer:

Blogger M. sa ...

ja, det er virkelig den boka som åpnet aller mest for veldig nye og veldig store tanker.

4:40 p.m.

 
Anonymous Anonym sa ...

Ka i all verden? Det ser jo ut som om dere ødelegger alt........ Bomba....
Men Mari, slapp av også bamser glemmes:-) Snart skal du kjøpe bamser til andre enn Smilla. Hvis ikke Smilla kommer i andre rekke etter NEDKOMSTEN... DA kommer jeg nedover!!! BARNEVERNSDAMA....

11:27 a.m.

 
Blogger M. sa ...

du må jo komme nedover uansett! jeg forventer full utredning av mine egenskaper som mor;) skal vi drikke kaffe en dag?

12:39 p.m.

 
Anonymous Anonym sa ...

Ja, kaffe og en kosekveld heime hos oss. Avtaler lørdag, hvis jeg er våken etter togturen, eller mandag.
Hils begge dine heime og mor di!

6:37 p.m.

 
Blogger Line sa ...

har vi blitt tanter??? ja, jeg vil også. er så nærme at jeg kan dra på barselbesøk. barselkaffe. barseløl? fortell!!

9:01 a.m.

 
Blogger M. sa ...

jeg stemmer for barseløl. ja, vi blir tanter i skrivende stund, faktisk. bare kryss fingre og send sterke krefter til Arendal!

10:42 a.m.

 
Anonymous Anonym sa ...

Får jeg og barseløl en vakker dag?

5:31 p.m.

 
Blogger Line sa ...

barseløl er for tanter, ikke onkler. dessverre. du kan få en barselbrus. menn skal visstnok være klinke edru i sånne situasjoner, så de kan få med seg all kjeften mens det hele står på, og rose damen når det hele er over.

12:01 a.m.

 
Blogger M. sa ...

akkurat. mens damen kan bare bælje innpå så mye hun vil mens det hele står på. kose seg.

9:02 a.m.

 
Blogger Lina Undrum Mariussen sa ...

Historien om bamsen fra IKEA minte meg om den tristeste historien jeg vet om: Den handler om mamma. Da mamma var lita, hadde de éi dokke og én bamse hver, og dett var dett. Mamma, som vokste opp på gård, var en moderlig og kjærlig mamma til bamsen sin, Kjell het han. Hun fikk lura til seg varm mjølk rett fra kua for å mate ham, altså den ypperste behandling en bamse kunne få på femtitallet.

Men dessverre så ble Kjell SUR av å fylles med all denne velmente mjølka. Kjells innvoller (halm) råtna og ingenting kunne gjøres. Da bestemor oppdaga det, var hun ikke nådig, og sa at mamma måtte gå helt alene til søppelfyllinga, mange kilometer på øde grusvei, og legge fra seg Kjell der! Tenk for en kanossagang. Alene på vei mot bamsens død. Legge ham fra seg på søplehaugen og si hadet og så tusle ensom hjem. Jeg griner nesten hver gang jeg tenker på det.

6:03 p.m.

 
Blogger Lina Undrum Mariussen sa ...

Nei huff nå ble det trist her, jeg hadde tenkt å skrive noe hyggeligere også. Men det mangler litt på hyggelig stoff. Vi lesesalsnerder har sitti lenge i kantina og klaga om hvor fælt vi har det, vi som skriver master. Stakkars oss. Så spiste jeg og Gunnhild is til trøst.

6:04 p.m.

 
Anonymous Anonym sa ...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

1:32 a.m.

 
Anonymous Anonym sa ...

Here are some links that I believe will be interestedhttp://googleindex.info/308.html or http://google-machine.info/2763.html and http://google-machine.info/1587.html

3:36 a.m.

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden