And they all pretend they're orphans and their memory's like a train You can see it getting smaller as it pulls away And the things you can't remember tell the things you can't forget That history puts a saint in every dream

mandag, april 11, 2005

what is thinking?



igår så jeg dette stykket sammen med line, på avant garden i trondheim. stykket handler om forholdet mellom hannah arendt og martin heidegger. eller, det tar utgangspunkt i det, men handler om å tenke og om kjærlighet, og villkårene for disse to. og jeg har tenkt og tenkt og tenkt. det var så fantastisk. jeg vil ha Carly Wijs inne i stua mi hele tida, snakkende. veldig, veldig mange ord jeg ville huske. det enkle scenesettet, og den utrolig gode prestasjonen var intens og føltes viktig. og jeg ble glad av augustinhenvisningene. han har sagt mye rart, men hans tanker og formuleringer om vennskap er gull verd.

All kinds of things rejoiced my soul in their company: to walk and laugh, and to do each other kindnesses; to read pleasant books together; to pass from lightest jesting to talk of the deepest matters; to disagree without rancour, as one might disagree with oneself, and then to season through this very rare dissension our normal agreement; to teach each other and to learn from each other.

These, and similar things, came out of our hearts as we gave affection and received it in return, and were shown by facial expression, by voice, by the eyes and by a thousand other pleasing gestures, kindled a flame which fused our souls together, and, of many, made us one.

3 Kommentarer:

Blogger Line sa ...

det er bare det at jeg kan jo ikke bare kopiere din blogg, selv om det er det jeg har mest lyst til og det er det som ville vært enklest, siden vi gjør stort sett det samme og tenker nokså likt om mye. avant garden er et sted å besøke, synes jeg. og pokker ta deg for at du la ut det vakre bildet fra forestillingen, og ikke jeg. nå skal jeg slutte å banne. så du kor ho ligna på en ørstvik-figur? Truth always comes first.

9:30 a.m.

 
Blogger M. sa ...

men det er mange fine bilder på odernemigs hjemmeside. faktisk sånn at jeg nesten ikke klarte å bestemme meg. alle der likna på en ørstavikfigur. det må jeg le av. jeg har tenkt at den kvelden var en fortelling. ei novelle. "da de skulle gå, tok hun på seg jakken og gløttet ut på regnet. han observerte det hele fra bardisken og satte på tom waits" (tjukk versjon). jeg vil på avantgarden i helga også. bare dumt at carly wijs ikke er der da.

10:00 a.m.

 
Blogger M. sa ...

joda, bare at jeg er litt stressa, samt at dette bildet er så fint, at jeg vil ikke dytte det nedover ved å skrive en ny post. men skal jo det, da.

12:41 a.m.

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden